J. F. Willumsen (1863-1958)

 

Portræt af malerien J.F. Willumsen, 1923, fra Julie Laurberg (Kgl. Hof-fotograf, 1856-1925. Silver Galatin foto. Bet./sign. Julie Laurberg - og betitlet i laveret tusch: J.F. Willumsen 1923. Bladmål: 40 x 30 cm. - Auktionshuset a/s

 

Willumsen, Jens Ferdinand, 1863-1958, maler, grafiker, fotograf, keramiker, billedhugger og arkitekt. *7.9.1863 i Kbh., ?4.4.1958 i Cannes, Frankrig, begr. i parken ved Willumsens Mus., Fr.sund. Forældre: Værtshusholder, senere herreekviperingshdl. Hans W. og Ane Kirstine Jensen. ~1° 7.3.1890 i Kbh. med billedh. Juliette Alma Nikoline Meyer (se Willumsen, Juliette), *20.4.1863 i Kbh., ?27.9.1949 på Fr.berg, datter af kgl. agent, brændevinsbrænder Christen Hansen M. og Olga Julie Augusta Klamke. Ægteskabet opl. 1902. ~2° 1.1.1903 i Kbh. med billedh. Edith Wilhelmine Wessel (se Willumsen, Edith), *1.1.1875 i Ålborg, ?1.11.1963 i Kbh., datter af købmand, senere Østrig-ungarsk konsul Herman Ferdinand W. og Caroline Mathilde Sødring. Samliv fra 1930 med danseren, maleren Michelle Bourret, *17.11.1900 i Lyon, ?14.2.1989 i Grasse, datter af fabrikant Paul B. og Jeanne Roguet.


Det sidste oliemaleri fra 1938 har titlen "Himmelgåden". Willumsen har nu en tigers underkrop, og flyder på himmelhvælvet. Solen skinner igen med mange farver, men maleren ser ud som en ret trist sfinx.


Biografi

J.F. Willumsen arbejdede både som maler, grafiker, fotograf, keramiker, billedhugger og arkitekt, og inden for alle disse områder har han skabt bemærkelsesværdige arbejder. Da hans aktive kunstnerliv strakte sig over mere end 70 år, efterlod han sig en særdeles omfattende produktion. Efter studier i København var W. bosat i Paris fra 1890 til 1894, mens han i de følgende år arbejdede i København. Igennem 1890erne orienterede han sig bredt i ældre og nyere kunst, og i sine egne meget varierede arbejder lagde han grunden til både ideerne og udformningen af sin senere produktion. I Paris blev W. fortrolig med symbolismen, men i de følgende årtier ændredes hans stil i mere ekspressiv retning, mens det symbolske indhold fortsat var centralt. Under et ophold i Pont-Aven i 1890 malede W. tre billeder med Bretagnekoner, og på en rejse i Norge i 1892 begyndte han på maleriet Jotunheim, som næste år blev udvidet med top- og siderelieffer og en formmæssig symbolsk ramme. Bevægelsesmotivet i Bretagnekonerne, fascinationen af bjergene og billedrammens særlige udformning udgør elementer, som hyppigt optræder i W.s produktion. I 1891 raderede han sin gravide kone i Frugtbarhed, som blev ledsaget af et fransk digt, der beskrev vanskeligheden ved at tilegne sig kunst. Raderingen fremkaldte forargelse, da den blev udstillet på Den frie Udstilling, som W. havde været medstifter af. Den voldsomme reaktion fik ham til at standse sin grafiske virksomhed og først genoptage den i 1917 for at skildre 1. verdenskrigs gru og rædsler. Senere brugte han flere gange offentlig kritik som begrundelse for et valg eller som dynamik i sin skabende proces, også når han rent faktisk ikke havde været udsat for en negativ bedømmelse. Forklarende tekster benyttede han til flere af de værker, som blev sendt til Den frie Udstilling, og tilsvarende sindrige og opbyggelige overvejelser lå til grund for Det store Relief, som han arbejdede på i 1890erne og 1920rne. I relieffet ville W. give sine ideer form og vise, hvilken søgen og tvivl man må gå igennem for at blive et menneske med klare tanker. Relieffet, der blev påbegyndt i Paris i 1893, var tænkt udført i keramik, indlagt med træ, bronze, marmor, perlemor, m.m. Det var, sammen med Jotunheim, W.s første monumentale værk, som blev fulgt af andre. I 1891 skabte W. som det første i sin keramiske produktion den spektakulære Familievase. Hans forsøg, eksperimenter og egne brændinger førte til andre vaser, undertiden med et kompliceret symbolsk indhold, dyrefigurer, enkeltdele til Det store Relief, samt Pottemagervasen i 1900. Med denne og forældrenes gravmonument sluttede W. sin keramiske produktion. Efter et besøg i Chicago i 1893 begyndte han at fotografere sine omgivelser, sine atelierer, sin familie og sig selv, ofte i et iscenesat arrangement. Flere af fotografierne blev inddraget i hans arbejdsproces, hvor de dannede forlæg for malerier, skulpturer og keramiske værker. I det meste af W.s produktion er det karakteristisk, at der i hans arbejdsmetode indgår mange forsøg og undersøgelser af både teknisk og indholdsmæssig karakter, før han når til det færdige værk. Da W. vendte tilbage til København, tegnede han i 1895 sit eget hus i Hell. og var senere arkitekt for Den frie Udstillings bygning samt endnu en villa til sig selv. Særlig den seneste villa har et varieret skulpturelt udtryk med mange specielle detaljer. Han var ikke arkitekt for flere bygninger, men gav udkast til et museum for sine egne værker og samling. Som følge af et mindre vellykket ophold i USA omkring århundredskiftet vendte W. sig til naturen og dens forhold til mennesket. I bjergbilleder fra Alperne skildrer han den dramatiske natur. I En bjergbestigerske (1904) ses en fri kvinde, der henter kraft i naturen, mens kvinden i Efter stormen (1905) bliver knust af elementerne. De badende børn i Sol og ungdom. Børn på stranden (1910) boltrer sig ligesom havets bølger. I disse år skabte W. desuden monumentet for Viggo Hørup, og med den dynamiske figur på den trekantede talerstol er det snarere et symbol på Hørups gerning end et vellignende portræt. I det næste tiår blev W.s malerier mere ekspressive i både koloritten og udtrykket. Rejserne og det faste ophold i Sydfrankrig fik indflydelse på farvernes styrke, som også karakteriserede det symbolske indhold. I Sophus Claussen læser sit digt Imperia for Helge Rode og Willumsen (1915) og Aftensuppen (1918) fortæller de grønne og orange farver om dramaet i oplæsningen og den skarpe gule om atmosfæren i hjemmet. På sin 60-års dag i 1923 fik W. den ønskede bestilling på Det store Relief. Det blev udført i flerfarvet marmor på grundlag af de skitser, der var udført i 1890erne, og det omhandler tilværelsens modsætninger mellem blandt andet det mandlige og kvindelige. W. gik et skridt videre i sin farvebehandling i 1930rne. I Venezia malede han en række nærmest fluorescerende billeder, hvor byen ses i forskellige belysninger og stemninger. Et andet foretrukket tema i disse år er dansebillederne med W.s samleverske Michelle Bourret, hvor han også skabte iscenesættelsen. Sit maleriske testamente satte han i Trilogien Tizian døende (1935-38) med skildringen af hans egen maleriske og fysiske død og genopstandelse. Særligt i værkerne fra disse år fastholder W. tidligere temaer med bevægelsesmotivet, bemalede rammer og et symbolsk indhold. I 1940rne og 1950erne malede han stadig selvportrætter, gadebilleder fra Syden og arbejdede på Kristusfiguren til en kirke i Normandiet. I W.s tidlige værker kan ses en vis påvirkning fra Paul Gauguin, Ferdinand Hodler og Felix Vallotton og senere fra El Greco. Selv om W. i begyndelsen af 1890erne markerede sig på udstillinger i Paris og omkring århundredskiftet i Tyskland, lykkedes det ham ikke at placere sig internationalt. Samtidig med sit eget brændende, kunstneriske engagement samlede han lidenskabeligt på ældre, udenlandsk kunst. Allerede fra 1930rne arbejdede han på at skabe et museum i Danmark for sine egne værker og for sin "Gamle Samling". Først i 1957, året før hans død, lykkedes det at etablere et museum i Frederikssund for begge samlinger. Bygningen blev opført af Tyge Hvass, som indarbejdede Det store Relief i arkitekturen.


JF Willumsen: En Bjergbestigerske Sign. .J.F. Willumsen 1947. Litografi nr. 170 af 325. Bladmål 72×52.
https://bruun-rasmussen.dk/m/lots/28DAD1437960


Uddannelse

Kunstakad. Kbh. 1881-85, ingen afg.; husbygnings-eksaminand fra Tekn. Sk. aug. 1882; Kunstnernes Studiesk. (P.S. Krøyer og Laurits Tuxen).


J. F. Willumsen (f. København 1863, d. Cannes 1958)
Studie til “Erkendtligheden, ud i Naturen”, tredje billede i trilogien “Moder og datter i tre alderstrin”. Betegnet 9. Februar 1904. På bagsiden attesteret: “af J.F. Willumsen, attess. Edith Willumsen”. Olie på lærred. 38×29.


Rejser og udlandsophold

Paris 1888-89; Spanien 1889, 1911, 1912, 1915; Norge 1892, 1906; USA 1893, 1900-01; Alperne 1901, 1902, 1911, 1914, 1920, 1938; Pyrenæerne 1902; Italien 1902, 1904, 1910, 1914, 1920rne,1930rne, 1950; Tunis, Grækenland 1913-14; bosat i Paris 1890-94, 1903-05; i Nice 1916-42; i Cannes 1942-54; i Le Cannet 1954- 58.

Stillinger og hverv

Kunstn. leder af Bing & Grøndahl okt. 1897-beg. af 1900.

Stipendier og udmærkelser

Akad. 1887, 1910; Mention honorable, Paris 1889; medl. af plenarforsaml., Kunstakad. Kbh. 1918; æresmedl. af Grafisk Kunstnersamf. 1929; Niels Larsen Stevns 1942; Thorvaldsens Med. 1947; Prins Eugen Med. 1947; æresborger i Fr.sund 1955.



Links

Signaturbogen 2.0


Litteratur
Julius Meier-Graefe: Entwicklungsgeschichte der modernen Kunst, Berlin 1904; Johan Rohde: Kunst und Künstler, 1906, 4, 428-34; Hjalmar Öhmann: J.F.W. Med kommentarer af J.F.W., 1921; Vilhelm Wanscher: J.F.W., 1937; Sigurd Schultz: J.F.W. En Fortolkning af hans Personlighed og Ideerne i hans Livsværk, 1948; J.F.W.: Mine erindringer fortalt til Ernst Mentze, 1953; Merete Bodelsen: W. i halvfemsernes Paris, 1957; Gunnar Bråhammar i: Tidsskr. för Konstvetenskap, LXII, 1957, 148-93 (Det store Relief); Poul Vad i: Signum, 1, 1961, 48-57; Sigurd Schultz: Willumsens grafik, 1961, tillæg 1967; Roald Nasgaard i: Kat. Enten Eller, Sophienholm 1980, 100-10 (Trilogien); J.F.W. og Den frie Udst. første år 1891-1898, 1982; Roald Nasgaard i: Kat., The Mystic North, Toronto 1984, 15-29; Chris Fischer: Italian Drawings in The J.F.W. Coll., 1984, 1988; Leila Krogh: Løvens breve, J.F.W.s breve til Alice Bloch 1899-1923, 1987; J.F.W.s keramiske værker 1891-1900, 1986; Eva Bræmer i: Cras, LI, 1987, 4-32; Ulla Hjorth i: Kat., Himmelgåden, Den frie Udst. bygn. 1988, 6-11; Bjarne Jørnæs i: Kunstværkets krav, Festskr. til Erik Fischer, 1990, 253-63; Vibeke Petersen og Troels Filtenborg (red.): J.F.W.s maleteknik, 1992; Helle Behrndt og Charlotte Sabroe (red.): J.F.W., den sene periode, 1992; Leila Krogh: Willumsens Mus. 1994; Vibeke Petersen i: Konsthist. Tidsskr., LXIII, 3f, 1994, 212-20; Henrik Wivel: Den store stil, 1995; Leila Krogh: Fiktion og virkelighed J.F.W.s fotografier, 1995; Lise Buurgård: J.F.W. Bjerget Kvinden Selvet, 1997; Pia Guldager Bilde og Leila Krogh (red.): Tanagra, J.F.W. og hans antiksamling, 1996; samme (red.): Pegasus og Tanagra. Antikken i J.F.W.s kunst og samling, 1997. Roald Nasgaard: W. and Symbolist Art, 1888-1910, Phd-afhandl.; arkivalier (J.F. Willumsens Mus.; Det kgl. Bibl.).

---------------------------------------------

Kommentarer

Populære opslag fra denne blog